Google AdWords
Google AdWords is een dienst waarmee bedrijven reclame kunnen maken op de websites van Google. De advertenties zijn gebaseerd op zoekwoorden die door een adverteerder worden bepaald. Het is geen verrassing om dit te zeggen, maar Google AdWords is een van de grootste inkomstenbronnen voor Google. Deze multinational verdient meer dan €50 miljard aan dit programma. Er zijn namelijk miljoenen bedrijven over de hele wereld die AdWords gebruiken. Deze ondernemingen nemen niet alleen beslissingen op basis van de aanbevelingen van hun marketingafdelingen. Het personeel binnen deze organisaties kijkt ook online om de beste resultaten te boeken!
Doel van Google AdWords
Met dit programma voor internet marketing kunt u uw websites bekender maken zonder een Google AdWords-cursus te volgen. Dit doet u met Search Engine Optimization (SEO) en/of Search Engine Advertising (SEA). Bij SEO schrijft u webteksten aan de hand van zoekwoorden die u via Google AdWords kunt vinden. Daarna worden de posities van uw pagina's bepaald aan de hand van Google-algoritmen. Bij SEA is dit anders, want u betaalt een bepaald bedrag voor een positie in de resultaten van zoekmachines. Ondanks de vergoeding die u aan een adverteerder betaalt, is het steeds onzeker of uw pagina's in de eerste zoekresultaten worden weergegeven. Dit komt omdat er bij de Google-algoritmen rekening wordt gehouden met onder andere de hoogste aanbieder.
Tips voor het gebruik van AdWords
Als u de resultaten van uw websites met Google AdWords wilt verbeteren, adviseren we u om de volgende tips te volgen:
- Type device. Wanneer u de resultaten van advertenties gaat analyseren, is het aanbevolen om naar het aantal kliks en conversieratio van elk apparaat te kijken. Zo kunt u uw beste kanalen bepalen en daarna zou u hier zeer gerichte advertenties plaatsen. Dit kan voor meer engagement zorgen met deze personen.
- Locatiegegevens. Ook adviseren we u om naar de afstanden van de locatie-extensies te kijken. Als uw advertenties door bijvoorbeeld mensen in een radius van 30 km worden bekeken, is het een tip om reclame te maken voor deze mensen. Dit betekent dat u efficiënter mensen met uw berichten kunt bereiken.
- Verdeling van zoekwoorden in thema's. Verder is het een tip om zoektermen over thema's te verdelen. Wanneer u dit doet, kunt u zeer gerichte advertentiegroepen maken. Als u bijvoorbeeld teksten wilt schrijven over 'hypotheken', kunt u de verschillende soorten hypothecaire leningen als thema's gebruiken. Op deze manier kunnen meer mensen uw website vinden in de zoekresultaten. Doordat er meer bereik is, kan het aantal trouwe fans gaan stijgen en uw bedrijf zou bekender worden op het internet.
- Zoekwoorden in advertenties. Tevens is het aanbevolen om de zoektermen in een advertentie of SEO-beschrijving terug te laten komen. Op deze manier is de kans groot dat de Google-algoritmen uw advertenties in de eerste zoekresultaten laten terugkomen.
- Call-to-action. Tot slot adviseren we u om call-to-actions in uw SEO-beschrijvingen of advertenties te plaatsen. Er is geen Google AdWords-uitleg nodig om u te vertellen dat deze personen zich aangesproken zullen voelen om uw website te bezoeken. Als ze op uw platform klikken, kunnen ze beslissen om regelmatig de wesbite te zoeken. Dit betekent dat uw loyale klanten kunt hebben!