Google Analytics
Dit programma is een gratis dienst van Google om een website te bouwen aan de hand van statistieken. U heeft geen Google Analytics uitleg nodig om dit programma te gebruiken, omdat alle functies duidelijk worden weergegeven. Daarnaast kunt u altijd de antwoorden op de veelgestelde vragen in de FAQ vinden. Ook vindt u een aantal tips om de resultaten van uw website analyseren zonder een Google Analytics cursus te volgen. Toch zijn er meer adviezen die u kunt volgen om meer resultaten te halen uit Google Analytics!
Doel van Google Analytics
Dankzij Google Analytics kunt u uw website analyseren en bouwen aan de hand van data. Dit kunt u doen door observaties te doen van de volgende meetinstrumenten:
- Aantal bezoeken. Dit is het totaal aantal bezoeken aan een website.
- Paginaweergaves. Dit is het totaal aantal webppagina's dat wordt weergegeven.
- Gemiddelde tijd op de website. Dit is de gemiddelde tijd die een bezoeker op de website doorbrengt.
- Bouncepercentage. Dit is het gemiddelde aantal bezoekers dat een website na één pagina verlaat.
Tips voor het analyseren van data
Als u een goede website wilt bouwen met Google Analytics, raden wij u aan om de volgende tips te volgen:
- Meting van experimenten. Het is belangrijk om uw website te testen, nadat u wijzigingen hebt aangebracht. Op deze manier weet u of de prestaties van uw website beter zijn.
- Herkenning van trends. Het is aanbevolen om losse statistieken, zoals pageviews en hits, niet te onderschatten. U kunt aan de hand van deze informatie een aantal trends herkennen. Hiermee zult u verder aan uw website bouwen. Vervolgens zou uw website zeer bekend zijn op het internet.
- Dagboek. Tevens raden wij u aan om een digitaal dagboek bij te houden van de belangrijkste gebeurtenissen. Denk bijvoorbeeld aan het data waarop SEO-projecten zijn gestart en het aanmaken van andere Google-accounts. Op deze manier heeft u een overzicht van de belangrijkste beslissingen die zijn genomen voor uw website.
- Vertaling van bevindingen naar acties. Tot slot is het aanbevolen om uw bevindingen in acties te zetten. Als u dit doet, zult u constant aan uw website werken.